9 aug. 2010

Positiv förstärkning och friskfaktorer

I vilken verkligen lever vår skolminister? För mig känns det som om det just nu är en massiv satsning på gårdagens lösningar och att dessa ska lägga grunden för framtidens skola. Förbud och "end of pipeline" lösningar är det enda jag hör.

Samtidigt är det inom näringslivet självklart att det grundläggande i allt förbättringsarbete en tro på positiv förstärkning. Istället för att hitta på nya hot och straff för den höga sjukfrånvaron så tittar man på vilka faktorer det kan vara som gör att vissa aldrig är sjuka, dvs vilka friskfaktorer som företag ska befrämja och på så sätt minska sjukfrånvaron.

Detta är också ett självklart perspektiv i dagens skola. "Salutogent perspektiv för hälsa och lärande", "Social, emotionell träning" (SET) och "Livskunskap" är bara några begrepp som ingår i skolors hållbarhetsarbete.

Ett arbetsmiljöarbete som den nya skollagen slår fast behövs. Jag tycker att våra barn är betjänta av ett helhetsperspektiv på hur arbetsmiljön ska förbättras. Varför inte grunda den på beprövad forskning och erfarenheter?

2 kommentarer:

Unknown sa...

Kan bara hålla med... Hur kan man tro att de barn som, enligt Björklund, behöver en förälder som sitter längst bak, är de barn som har det stöd hemifrån som behövs? Vi måste titta på de bakomliggande orsakerna till att eleven "inte klarar av skolan". En väg att gå är att jobba medvetet, kontinuerligt och intensivt med mänskliga rättigheter (och skyldigheter), demokrati, empati m.m. Detta är såväl ett internt arbete i klassen men också en viktig del i LHU.

Barbro Kalla sa...

Vad inspirerad jag är att fortsätta min läsning av skollagen och de många träffarna jag fick på värdegrund där.