10 aug. 2010

Heja skollagen!

Skollagen ska inte ta upp utbildningens kunskapsmål men intressant är att VÄRDEGRUND får 43 träffar. Jag kände mig lite slö när jag tar mig igenom detta dokument via sökord men det försvann när jag förstod att 1348 inte var ett årtal utan antal sidor i skollagen.

Vad är då viktigt enligt skolllagen?

Värdegrunden för skolväsendet tas upp. Är det någon nyhet att den offentliga skolan ska vara icke-konfessionell medan i den fritstående skolan får ha konfessionella inslag men att dessa ska vara frivilliga? (Det här är jag som inte vet eller ens ids kolla vad det stod i den förra. En fråga till någon på riktigt, inget retoriskt eller sånt)

"En viktig byggsten i det svenska skolväsendet är de internationella åtagandena om mänskliga rättigheter som Sverige som stat har gjort." Jag hade inte kunnat säga det bättre själv och sen blir det bara bättre:

"det behöver tydligare framgå att skolans värdegrund baseras på de mänskliga rättigheterna. Bestämmelserna och principerna i de internationella överenskommelserna måste genomsyra hela utbildningen.

Mänskliga rättigheter och barnkonventionen lyfts fram som internationella åtaganden men jag vill tro att Sverige också tar FN:s årtionde för lärande för hållbar utveckling på fullaste allvar och att UNECE - Strategi för utbildning för hållbar utveckling också ska genomsyra hela utbildningen.

I ett avsnitt om elevhälsan hittar jag en definition och en sympatisk skrivning om att arbetet ska ske i en bred samverkan: "elevernas arbetsmiljö, skolans värdegrund som t.ex. arbetet mot kränkande behandling och undervisningen om tobak, alkohol och andra droger och övrig livsstilsrelaterad ohälsa, jämställdhet samt sex- och samlevnadsundervisning m.m." För mer detaljer hänvisas till läroplanen.

Prisad vare skollagen! Snacka om att skolans uppdrag för en hållbar utveckling slås fast. För vilka nyckelområden är centrala i lärande för hållbar utveckling?

"Hållbar utveckling handlar om frågor som rör värde, moral, mänskliga rättigheter, demokrati, delaktighet, jämställdhet, etnicitet, makt, samhälleliga intressekonflikter och vår relation till naturen. Hur dessa frågor behandlas och integreras i den pedagogiska verksamheten/undervisningen så att de bildar en helhet blir centralt i ett lärande om hållbar utveckling."

Bra va!?

Inga kommentarer: