7 aug. 2010

Undervisning eller utbildning?

Särskiljande av utbildning och undervisning i skollagen är intressant. I mina öron låter det som att undervisning förvisas till klassrummet:

“I den nya skollagen definieras undervisning som målstyrda processer under ledning av lärare syftar till utveckling och lärande genom inhämtande av kunskaper och värden. “Regeringen anser mot den bakgrunden att det i detta sammanhang i stället finns anledning att använda termen utbildning, som är ett vidare begrepp än undervisning och även kan omfatta annan verksamhet än undervisning i den inre och yttre miljön, t.ex. på skolgården och i matsalen. Utbildning kan även omfatta annan verksamhet t.ex. vid lägerskolor, utflykter, studiebesök eller studieresor.

Men om de målstyrda processerna som leder till lärande sker i skolskogen eller på studiebesök? Får de då räknas med i betygen? Kan det då räknas in i det som skolan är ålagd att göra? Hur ska jag tolka reaktionerna jag får vid marknadsföring av utomhuspedagogik eller företagsamt lärande? ”Vi har inte tid med det. Vi har så mycket annat viktigt att göra” Karakteristiskt för lärande för hållbar utveckling är att: ”Lärandet är verklighetsbaserat med nära och täta kontakter med natur och samhälle.” Jag är ett stort fan av utomhuspedagogik. Att lära in ute! Eller som vi NaturligtVisare fick lära oss i början av 90-talet. Utebildning istället för inbillning.

Jag har länge letat den forskning som visar att människan lär sig bäst och mest genom att sitta i en stol i ett avgränsat rum, eftersom det ibland är svårt att få det som sker i andra lärmiljöer att betraktas som riktig undervisning och något som bedöms och betygsätts. Allt utanför klassrummet är jippo och inte på riktigt. Kanske jag övertolkar skrivningen i skollagen här och att den befäster min känsla för vad jag upplevt. Ja, att jag rentav läser skollagen som f_n läser bibeln? Kanske har inte lärande några rumsliga begränsningar, hos politiker, föräldrar, lärare eller elever?

Inga kommentarer: