1 aug. 2010

Sesam öppna dig - skollagen

Övergripande mål med utbildningen är något jag ser fram emot att hitta i den pågående debatten. Nu ska jag börja min uppdatering med att sätta tänderna i propositionen till ny skollag. Vilka förutsättningar kan den ge för ett lärande som våra barn förtjänar?

Något jag INTE har sett fram emot är ändringar av portalparagrafen. Egentligen behövs ingen annan definition av hållbar utveckling än den förra formuleringen: “Var och en som verkar inom skolan skall främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö". Detta förklaras med att avsikten med portalparagrafen i skollagen inte är att lägga fast utbildningens kunskapsmål. Det kan jag kanske köpa och att målen bäst beskrivs i läroplaner och kursplanerna men det är ändå med sorg i hjärtat som jag måste göra om mina föreläsningar där jag med stolthet har presenterat portalparagrafens skrivning.

Kanske att förslaget om en samlad elevhälsa kommer att underlätta för lärarnas arbete. Alla försök till att förbättra stödet och inte bara befogenheter till pedagogerna är lovvärt. Är det någoning som inte har förändrats sedan jag själv var aktiv lärare så är det hur unga människor mår och det faktum att den sociala ohållbarheten ibland överskuggar allt annat i verksamheten. Mycket av våra pedagogers tid och energi går åt till att se och ta hand om ungdomar som mår dåligt. Jag har själv känt mig mycket ensam och förtvivlad som klassföreståndare på högstadiet när jag har haft elever med tankar på självmord.

Att förklara att unga människor mår dåligt i Sverige och vilka uttryck det tar sig är något som jag misslyckades med att förklara för ekokommunvänner från Machakos i Kenya. Men varför och hur kan unga människor som har det så bra som ni har det i Sverige må så dåligt? Mental försurning, vattenrikt men kärlekslöst klimat eller vad? Vad jag än sa så förstod inte Margret varför unga flickor i Sverige valde att skära sig själva. Svaret på denna fråga tycker jag vi ska prata mer om men också vad vi kan göra. Eller så är det jag som överdriver?

Den sociala dimensionen är dock inget som vi kan överlämna till skolan att fixa. Jag blir förbannad när skolan får skäll för att den inte lyckas lösa problem som är våra gemensamma samhällsproblem. Den nya skollagen talar mycket om skolans arbetsmiljö och jag håller med om att en god arbetsmiljö är grunden för en lyckad verksamhet.

Men jag är också övertygad om att vi behöver lära unga människor vad som är långsiktigt hållbart i alla dimensioner, lokalt och internationellt och att arbetet med detta ger framtidstro och det är något som vi alla mår bra av.

Sammanfattningen av förslag till ny skollag

1 kommentar:

Anonym sa...

Hållbar utveckling i portalparagrafen vill jag ha kvar. Eller finns hållbar utveckling med på något annat ställ istället?