30 juli 2010

Betyg, ja, men varför och hur?

Jag hittar en hel del inlägg i mediadebatten när jag söker efter åsikter om betyg men vad ligger bakom begreppet betyg? Jag har ingenting emot betyg och finner debatten om betygens varande eller ickevarande lika fascinerande som att betrakta målarfärg som torkar, helt i klass med om det ska vara bokstäver eller siffror eller vid vilken ålder de ska kunna divideras.

Intressant för mig är att diskutera vad betygen har för funktion och vad vi vill ha dem till i dag och i framtiden. Betyg för att mäta kunskapen om den kristna läran eller nykterhet som vi haft förut kan vi enkelt räkna bort men mycket annat verkar hålla genom tiderna.Det sägs att redan på 1200-talet handlade kunskapsbedömning om prov och examinationens betydelse för lärarnas undervisning och elevernas lärande.

Vad är betygens viktigaste funktion? Hur skulle en rangordning kunna se ut? Vad är det den offentliga debatten handlar om när betygen blir en viktig valfråga?

Att sortera och göra urval för högre studier, reglera maktförhållanden, upprätthålla ordning, gradera kunskap, bidra till jämlikhet i samhället och en likvärdig bedömning i landet, ett stöd för lärarna, ett sätt att styra lärarna, ett stöd för lärandet, informera om någons lärande, motivera eleverna. Har jag glömt något?

Nu måste jag ta rast innan jag tänker vidare kring det som är riktigt intressant nämligen vad kunskap är, vad vi tycker är viktigt att mäta och vilka metoder som borde användas.

Inga kommentarer: