16 aug. 2010

Svenska 14-åringar lär sig lika mycket

Morgondagens medborgare heter en internationell undersökning där man kan få veta mer om svenska 14-åringars kunskaper och värderingar. 14-åringar i 38 länder har besvarat samma kunskapsprov och samma enkäter, vilket har gjort det möjligt att jämföra deras kunskaper, värderingar och deltagande på områdena demokrati, samhälle och medborgarskap.

Kanske finns det någon medicin för att bota min förtjusning över utredningar o dyl. Men jag tycker att det är viktigt att tyckande om tillståndet i i den svenska skolan ska baseras på annat än just tyckande.


Denna undersökning är intressant för den jämför både kunskapsnivån men ger också indikationer på hur det går med skolans demokratiuppdrag. För att inte tala om att den ger en inblick i uppföljningen av det viktiga värdegrundsarbetet! En del av både frågor och resultat känner jag igen från min favoritutredning; SOU 2004:104. Där gjordes en inventering av resultaten av arbetet med de kriterier som är utkristalliserats som viktiga för lärande för hållbar utveckling.

Var det bättre förr och lär sig dagens elever allt mindre och blir det värre?

Sorry, det är inte den här undersökningen som ovanstående formulerngar har baserats på. Den visar på goda kunskaper och till och med att vi inte har försämrats under en tioårsperiod.

De svenska eleverna placerar sig en bra bit ovanför det internationella genomsnittet på kunskapsprovet. En grupp om fyra länder – däribland Danmark och Finland – får signifikant bättre resultat. Därefter följer en grupp om sju länder vars resultat inte skiljer sig signifikant från varandra. Sverige ingår i den gruppen, tillsammans med bland andra Polen, Italien och Irland.

En mindre del av provet går att jämföra med en tio år äldre studie på området som Sverige deltog i. De svenska elevernas resultat nu är inte sämre än de svenska elevernas resultat då – till skillnad från de flesta andra av de länder som deltog både nu och då.

Så oförändrade kunskaper och mer om värderingarna enligt denna undersökning kommer...

1 kommentar:

Unknown sa...

Visst är det underbart...att dagens skolpolitik verkar bygga mer på tyckande än på vad undersökning och forskning faktiskt säger.

Jag saknar dessutom en debatt kring vad dagens barn och inga behöver lära sig i skolan. Är dagens skolämnen relevanta eller är det andra saker som bör stå i fokus? Jag vet inte svaret, men jag önskar att den svenska skolans skolämnen inte vore så förbannat heliga. Om man vågar släppa taget en aning så är det oxå lättare att lyfta och upptäcka nya vyer...

Heja, alla duktiga elever i svensk skola!!!