4 aug. 2010

Hållbar utveckling i skollagen

Jag älskar sökfunktionen i pdf-dokument även om svaren inte alltid blir vad jag önskar. Det blir tre sidor där orden "hållbar utveckling" återfinns.

1. I återgivandet av remissvar på portalparagrafen:
"Svenska Unescorådet anför Sveriges höga ambitioner inom området hållbar utveckling och klimat, både internationellt och nationellt, samt de överenskommelser om utbildning för hållbar utveckling som ingåtts som skäl för att begreppet hållbar utveckling införs i skollagen."(s 220)

och som sagt: "avsikten med portalparagrafen i skollagen inte är att lägga fast utbildningens kunskapsmål" och "Vad gäller t.ex. miljö anger läroplanerna att miljöperspektivet ska vara ett av de övergripande perspektiven i all undervisning".

2. "Skolans undervisning ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa" hållbar utveckling.(s 221)" HÄR är alltså stället där insikten om hållbar utveckling ger sig till känna...

3. Den tredje träffen är där man tar upp den nya lärarutbildningen: "hållbar lärarutbildning (SOU 2008:109,(s 357) men så heter den inte ens längre.

Fort var det gjort men nu är det inte så enkelt, för det är mycket inom lärande för hållbar utveckling som tas upp i den nya lagen utan att det har fått etiketten hållbar utveckling. För att kunna göra det måste det finnas en insikt och kunskap om vad hållbar utveckling är.

Nu till dagens gissning; VEMS röst kan det vara som vi hör i UNESCO-rådets remissvar?

Den nya skollagen – för kunskap, valfrihet och trygghet (Prop. 2009/10:165)

Inga kommentarer: